- هدف از ثبت علامت (ثبت برند، ثبت لوگو، ثبت آرم تجاري، ثبت اسم) چيست؟

علامت تجاري از طريق حصول اطمينان از حقوق انحصاري براي شناختن كالاها و خدمات يا اجازه دادن به ديگران مبني بر استفاده از آن در صورت پرداخت مبلغ، صاحب اثر را محافظت مي‌كند. مدت زمان اين حفاظت متفاوت است ولي آرم تجاري قابليت تمديد شدن نامحدود توسط پرداخت مبلغ مربوطه را دارد. محافظت آرم تجاري توسط مراجع قانوني كه در اكثر نظام‌ها اجازه متوقف كردن تخلف در اين زمينه را دارند، تأييد مي‌شود. از ديدگاه وسيع‌تر، علائم تجاري با رسميت بخشيدن و دادن سود اقتصادي به صاحبان آنها، در سطح جهاني سرمايه‌گذاري مي‌كنند و اين ابتكار را ترويج مي‌دهند. حفاظت علائم تجاري همچنين مانع تلاش‌هاي رقباي غيرمنصف، مثل متقلبان،‌ براي استفاده از علائم مشخص به منظور فروش محصولات و ارائة خدمات نامرغوب يا متفاوت مي‌شوند. اين نظام، آگاهي و امكان سرمايه‌گذاري جهت توليد و فروش كالاها و خدمات را در منصفانه‌ترين شرايط ممكن به مردم مي‌دهد و از اين راه تجارت بين‌المللي را تسهيل مي‌كند.

- چه علائمي قابليت ثبت شدن دارند؟

امكانات اين مورد تقريباً نامحدود است. علائم تجاري مي‌توانند يك يا تركيبي از چند كلمه، حرف يا عدد باشند. مي‌توانند شامل نقاشي‌ها، سمبل‌ها، نقش‌هاي سه‌بعدي مثل شكل و بسته‌بندي كالاها، علائم سمعي مثل موسيقي يا اصوات، رايحه‌ها و يا رنگ‌هايي جهت معرفي ويژگي‌ها باشند. علاوه بر علائم تجاري كه مشخص كننده منبع كالاها يا خدمات هستند، چند دسته علائم ديگر نيز موجود است. علائم اشتراكي متعلق به اتحاديه‌هايي كه اعضاء آنها از آن علائم به منظور معرفي خود با يك سطح كيفي (يا ساير ملزومات آن اتحاديه) استفاده مي‌كنند. مثلاً اتحاديه‌هاي معرفي‌كنندة حسابداران، مهندسان يا معماران. علائم تصديق‌نامه‌ها با استانداردهاي معين، براي نشان دادن قبولي داده مي‌شوند، ولي محدود به هر گونه عضويتي نيستند. آنها را مي‌توان به هر كس كه تصديق كند كالاهاي مربوط مطابق استاندارد هستند اعطا كرد. براي نمونه، گواهي‌نامه استاندارد كيفيت "ISO 2000" يك گواهي‌نامه شناخته شده در سطح جهاني است.

- علامت تجاري چگونه ثبت مي‌شود؟

ابتدا، درخواست ثبت آرم بايد در دفتر ملي يا منطقه‌اي فهرست شود. اين درخواست بايد شامل بازسازي واضحي از آرم، با تمام رنگ‌ها، طرحها و نقش‌هاي سه بعدي آن براي ثبت، درج شود. اين درخواست همچنين بايد شامل فهرستي از كالاها و خدمات برگزيده آن علامت باشد. اين علامت جهت حفاظت شدن تحت عنوان آرم تجاري يا هرگونه علامت ديگر بايد واجد شرايط خاصي باشد. علامت تجاري، علاوه بر معرفي يك محصول مخصوص، بايد متمايز از ساير علائم باشد كه مصرف‌كننده بتواند آن محصول را از ساير محصولات تشخيص بدهد. ضمن اينكه نبايد مصرف‌كننده را فريب دهد يا به اشتباه بيندازد يا اينكه به قوانين و اخلاقيات بي‌حرمتي كند. و بالاخره، حقوق داده شده نبايد مساوي يا حتي مشابه حقوق اعطاء شده به صاحب علامت ديگري باشد. با جست‌و‌جو و آزمايش توسط دفتر ملي يا مخالفت ثالثي كه ادعاي حقوق مساوي يا مشابه دارد مي‌توان از اين بابت اطمينان حاصل كرد.

- دامنه محافظت علامت تجاري چقدر است؟

تقريباً تمام كشورهاي جهاني علائم تجاري را ثبت و محافظت مي‌كنند. هر يك از دفاتر ملي يا ناحيه‌اي علاوه بر تسهيل آزمايش و جست و جو و مخالفت پنهاني اشخاص ثالث، ثبت علائم را كه شامل اطلاعات كامل درخواست براي ثبت و تمديد است،‌ نگهداري مي كنند، هر چند، نتايج چنين ثبتي محدود به كشور مربوطه (يا در مورد ثبت ‌هاي ناحيه‌اي كشورهاي مربوطه) مي‌باشد. به منظور جلوگيري از ثبت جداگانه در هر دفتر كشوري يا ناحيه‌اي ، WIPO ، نظام بين‌المللي ثبت علائم را اجرا مي‌كند، اين نظام توسط دو عهدنامه اداره مي‌شود: توافق‌نامه مادريد، وابسته به ثبت بين‌المللي علائم و نيز پروتكل (موافقت‌نامه مادريد، شخص داراي اتصال توسط مليت، مقر يا مؤسسه) با كشوري در ارتباط با يك يا هر دوي اين عهدنامه‌ها مي‌تواند براساس ثبت يا درخواست در دفتر آن كشور، ثبت بين‌المللي مؤثري در چند يا تمام كشورهاي عضو اتحاديه ماريد بدست آورد. علامت تجاري حقيقي يعني ثبت علامت تجاري به نام شخص و /ثبت-علامت-تجاري حقوقي يعني ثبت علامت تجاري به نام شركت. تفاوت بين علامت تجاري حقيقي و حقوقي تنها در مدارك مورد نياز آن ميباشد. براي شخص حقيقي همه مدارك بايد به نام شخص مورد نظر باشد و مرتبط به طبقه و فعاليت مورد نظر باشد. براي مثال كسي كه جواز كسب آن مربوط به مواد غذايي باشد نمي تواند علامت را در طبقه غير از مواد غذايي ثبت كند. براي شخص حقوقي تمام مدارك و مجوزها به نام شخصيت حقوقي يعني شركت باشد و طبقه مورد نظر براي ثبت بايد در موضوع شركت ذكر شده باشد. اگر طبقه مورد نظر در موضوع شركت نباشد ميتواند الحاق موضوع كند. يعني موضوع مورد نظر را به شركت اضافه كند و بعد از آن اقدام به ثبت برند كنند.

- علائم تجاري ممنوع كدامند؟

انتخاب و ثبت علامت تجاري تابع شرايط خاصي است كه در قوانين كشورهاي مختلف با توجه به عرف جامعه، عفت عمومي، اخلاق حسنه، مصالح كشور و رعايت مسائل مذهبي و اخلاقي محدوديت هايي براي آن پيش بيني شده است. به موجب ماده ٥ قانون، ثبت علائم و اختراعات زير ممنوع است:
  • پرچم مملكتي ايران و هر پرچمي كه دولت ايران استعمال آن را به طور علامت تجارتي منع كند.
  • علامت هلال احمر - نشانها - انگ هاي دولت ايران
  • پرچم رسمي ايران با علامت مخصوص جمهوري اسلامي و شعار الله اكبر
  • كلمات و يا عباراتي كه موهم انتساب به مقامات رسمي ايران باشد از قبيل دولتي و امثال آن
  • علامت تجاري موسسات رسمي مانندهلال احمرو صليب احمر و نظاير آن.
  • علائمي كه مخل انتظامات عمومي يا منافي عفت باشد.

- طبقه بندي هاي علامت تجاري چگونه است؟

  • صنايع و محصولات شيميايي
  • فلزات و مصنوعات فلزي
  • دستگاه و لوازم و آلات فني و علمي و صنعتي
  • مصنوعات و اشياء ساخته شده از مواد مختلف
  • مصنوعات نساجي
  • اسباب بازي و لوازم ورزش
  • مواد غذايي و محصولات كشاورزي
  • ساير موارد

اگر به جزئيات بيشتري درباره طبقه بندي ها نياز داريد٬ اينجا كليك كنيد.

- چند نكته درمورد ثبت علامت تجاري و صنعتي٬ لوگو و آرم

  • داشتن علامت تجاري اختياري است مگر در مواردي كه دولت آن را الزامي قرار دهد.
  • حق استعمال انحصاري علامت تجاري فقط براي كساني محسوب مي شود كه علامت خود را به ثبت برساند.
  • علامت تجاري قابل نقل و انتقال است و بايد وفق مقرارت قانون ثبت علايم و اختراعات ايران به ثبت برسد.
  • اجازه استفاده از علامت تجاري ثبت شده به ديگران در ايران بايد به ثبت برسد.
  • براي علامت گواهي ثبت علامت صادر خواهد شد.
  • مدت اعتبار ثبت علامت براي هر بار ۱۰ سال است.
  • براي ثبت چند علامت تجاري بايد به تعداد آنها اظهار نامه جداگانه داده شود.
  • تغييرات مربوط به نشاني رسميت نخواهد داشت مگر اينكه به ثبت رسيده باشد.


ثبت شركت

كليه اشخاص حقيقي و حقوقي جهت دستيابي به سود و منفعت ميتوانند توانايي هاي خود را اعم از سرمايه،تخصص و ارتباطات در كنار يكديكر قرار دهند كه مجموع اين توانايي ها در كنار هم مي بايست تحت چهارچوب خاص با عقد قراردادي مابين اين افراد صورت پذيرد و شركتها نوع خاصي از اين قراردادها هستند كه هركدام از انواع شركتها شامل (مسئوليت محدود، سهامي خاص، سهامي عام، تضامني...) چهارچوب و تعريف خاصي از ارتباطات مابين شركاء و سهامداران و همچنين مابين شركا و اشخاص ثالث (خارج از شركت) را بيان مي دارد. همچنين علاوه بر انواع نام برده٬ برخي از شركت هاي تخصصي نيز قابل ثبت ميباشند: رايانه اي٬ سرمايه گذاري٬ كنسرسيوم٬هولدينگ٬ صرافي و كشتيراني. همچنين موسسات غير تجاري اشخاصي حقوقي هستند كه فقط در زمينه امور خدماتي مشغول هستند و برخلاف شركتها جنبه تجارتي ندارند.موسسات غير تجاري به دو قسم ميباشند: انتفاعي و غيرانتفاعي.
مقصود از موسسات انتفاعي اشخاصي حقوقي ميباشند كه مقصود از تشكيل آنها جلب منافع و تقسيم سود بين اعضاء خود ميباشد و موسسات غيرانتفاعي جهت تقسيم منافع و تقسيم سود تشكيل نشده اند و مانند انجمن ها و سنديكاها، اتحاديه ها، احزاب و دستجات سياسي و NGO ها ميباشد. جهت ثبت موسسات غيرانتفاعي بايد از سازمان ها يا وزارتخانه هاي مربوطه مجوزات حصال گردد.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.