برند (علامت تجاري) چيست؟

خريد و فروش و ثبت برند

برند (علامت تجاري) چيست؟

طبق تعريف انجمن بازاريابي امريكا، برند يا نمانام، (به انگليسي: Brand)‏ يك نام، عبارت، طرح، نماد يا هر ويژگي ديگري است كه مشخص‌كننده خدمات يا فروشنده محصولي خاص باشد كه به وسيله آن از ديگر محصولات و خدمات مشابه متمايز مي‌گردد. عنوان قانوني براي برند، نشان تجاري است.
برند مجموعه گره هاي ذهني يا تداعيات كاركردي، احساسي، عقلي و مزيت هايي است كه ذهن بازار هدف را اشغال نموده است. تداعي معاني و برقراري ارتباط با تصاوير و نشانه ها از مزايا و فوايد يك برند است. اين مزايا يا فوايد برند است كه مبناي تصميم گيري براي خريد آن واقع خواهد شد.
برند، همان چيزي است كه مخاطب با ديدن، شنيدن، حس كردن و يا هرگونه ارتباطي با آن بصورت ذهني (Conceptual)، ديداري (Visual) يا شنيداري (Verbal) صفات و ويژگي‌هاي آن را در ذهن و قلب خود تداعي مي‌كند.
برند شامل همه احساسات، ويژگي ها و مفاهيمي است كه به يك نام گره خورده است؛ برند، برداشت افراد از يك نام است.
در فارسي واژه برند معمولا براي اشاره به محصول يا خدمتي به كار مي‌رود كه ارزش اعتباري و اجتماعي بالايي داشته باشد. به بيان ديگر برند داراي ماهيت اجتماعي است و برندهاي قدرت‌مند آن‌هايي هستند كه افراد نسبت به آن‌ها حس مالكيت دارند و براي مثال مي‌گويند: «اين برند، اسم برند دلخواه من است». نمانام‌هاي برتر مي‌توانند هيجان و عواطف مصرف‌كنندگان خود را برانگيزند و مشتريان نيز به اين نام‌ها اعتماد داشته و از آنها انتظار خلق ايده‌هاي برتر و نوآوري در محصولاتشان را دارند.
در اين راستا موضوع وفاداري به برند از مهمترين موضوعات موردتوجه شركتها مي‌باشد و شركتها همواره به دنبال راههايي براي كسب و جلب وفاداري مشتريان مي‌باشند. يكي از مهمترين معيارهاي وفاداري به برند، عامل يادآوري و بازآوري برند با گروه كالايي خاص مي‌باشد كه زمينه را براي خريدهاي مجدد مشتريان فراهم مي‌آورد.
يك برند نيرومند بايد از اين صفات برخوردار باشد: ۱. تناسب ۲. جايگاه مناسب ۳. تحمل پذيري ۴. اعتبار ۵. الهام بخشي ۶. بي همتايي ۷. جذابيت
برند از نظر مصرف كننده يعني: ۱. منشا يا مبدا محصول ۲. واگذاري مسئوليت به توليدكننده ۳. خطرپذيري كمتر ۴. هزينه پرس و جوي كمتر ۵. نشانه كيفيت ۶. معامله يا عهد و پيمان با توليدكننده محصول ۷. وسيله نمادين براي اظهار شخصيت
علامت تجاري يكي از مهمترين عناصر بازاريابي و موفقيت يك سازمان مي باشد و تصويريست كه سازمان يا شركت شما را با همه ابعادش معرفي مي كند و خلاصه اي از آنچه را كه هستيد يا مي خواهيد باشيد را در ذهن بيننده، مشتريان، مصرف كنندگان و... ايجاد مي كند.
در واقع نشانه اي است كه شركت يا سازمان شما را از رقبا متمايز مي كند و همچنين معرف كالاها و خدمات ايجاد شده توسط شركت شما مي باشد.
در درجه نخست علامت تجاري (برند) يك تعهد است و مي گويد كه شما آن نام را مي شناسيد و به تعهد آن اعتماد داريد. اعتماد يك قدم اول حياتي است كه هدف علامت تجاري شتاب دادن به اين قدم به وسيله نفوذ تعهد ضمني علامت تجاري است.
اغلب علائم تجاري يك نشانه ويژه دارند كه به عنوان يك ميانبر براي به يادآوري تعهد علامت تجاري عمل مي كند. اين نشانه از رنگ، شكل، حروف، و تصاوير براي خلق يك تصوير متمايز استفاده مي كند كه هم براي جلب چشم ما و هم براي هدايت نظر ما در مسيري كه مي خواهد طراحي شده است. علامت تجاري ممكن است با آهنگ، شهرت، عبارات گيرا و ... همراه باشد. تمامي قسمتهاي تصوير علامت تجاري به عنوان يك محرك رواني يا محركي كه موجب پيوستگي تمامي نظرات ديگر در مورد علامت تجاري است، عمل مي كند.
اگر در جزئيات دقيق شويد مي بينيد كه هر چيزي يك علامت تجاري است، چرا كه ما دركمان از دنيا را به وسيله خلق ارتباط درباره چيز هاي مختلف ميسازيم. براي مثال يك درخت، تعهدي ضمني از زيبايي و سايه را دارد. حتي كلمات نيز علامت تجاري هستند. به عنوان مثال زماني كه مي گوييم "سرعت" ، در ذهنتان تصويري از يك ماشين سريع و... تداعي مي شود. افراد هم علامت تجاري هستند. وقتي كه مردم شما رامي بينند يا نام شما را مي شنوند، تصويري از شما را كه دارند به ياد مي آورند (چيزي كه شما مي توانيد فعالانه مديريت كنيد يا اجازه دهيد كه اتفاق بيفتد). در يك شركت جايي كه افراد قابل رويت براي مشتريان هستند، مثل يك شركت خدمات تجاري، افراد آن شركت قسمت بزرگي از علامت تجاري آن شركت هستند.

 

جهت اطلاع از شرايط فروش و ساير اطلاعات با ما تماس بگيريد
09126100359
كارشناس برند: كريمي

وبسايت رسمي ثبت برند ، خريد برند و فروش برند:

brands-shop.ir

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.